Besök av länsstyrelsen...

Efter förra inlägget beslöt jag att rapportera in lodjursspåren till länsstyrelsens rovobs-sida. Dagen efter ringde det en kille från länsstyrelsen och ville komma och kvalitetssäkra spåret dvs dokumentera äkthet och spåra. På eftermiddagen anlände han med en journalist( Sörmlandsbygden) i släptåg...Jag följde med lstnkillen och journalisten för spårning. Redan på gårdsplanen konstaterades tre löpor förmodligen då en hona med två ungar. Spårföret var som sagt ganska tungsamt...Långa bitar hade de tre lodjuren gått i samma spår men ibland gick de isär runt träd. Under spårning stötte vi på ett grävlingsgryt som kattdjuren besökt(de brukar tydligen göra det) och sedan gick vi på en död dovhjortskalv. Dovhjortskalven var troligtvis inte lodjursdödad utan död av utmärgling, vi kunde inte se några bitskador på hjortkalvens nacke eller hals. Vi avslutade spårningen efter ca 1,7 km pga att lstnkillen var tvungen att åka hem. Lodjurspåren gick sedan rakt upp emot en utfodringsplats för hjortarna. Det är bara att konstatera att det djupa snöföret den här vintern kommer att slå hårt åt klövviltspopulationerna. Värre lär det väl bli nu när snön töar och den "ruttnar" så att säga... Jag misstänker att det ligger en hel del dödjur i skogarna då jag dagligen hör korp runt i omkring...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0