Semesterhistoria från renhagen

Under semestern hade jag den otroliga förmånen att få följa med min sambo till renhagen på kalvmärkning! Det var min första kalvmärkning så det var väldigt intressant...Jag hjälpte till med det lilla jag kunde...bla så fick jag springa allt vad jag pallade bakom renhjorden från fångstarmarna upp till renhagen - jaaaa det var lite jobbigt att springa på blötmyr i gummistövlar men efter sisådär 15 minuters pustande och hostande så hade man hämtat sig ;-)

Så skulle jag då få lära mig att snara en renkalv med snarspö...Min anspänning var hög och min sambo instruerade hur det skulle gå till och att jag skulle akta mej för att fånga en vaja för då kunde det gå riktigt illa.

Jaha, sagt å' gjort, så smög jag mej på en kalv lite snett bakifrån, lägger in snarspöets linögla mellan klövarna och då börjar renhjorden typiskt nog att röra på sej...Jag börjar om på nytt och lägger in linöglan mellan klövarna och drar till! Jaaa, den sitter tänker jag, men till min förskräckelse ser jag att det sitter en Vaja, jo just det en VAJA i öglan...HJÄLP, av ren förskräckelse släpper jag snarspöet för jag vet ju inte vad jag ska göra...Till saken hör att man aldrig aldrig aldrig får släppa en snarad ren.

Vajan far i väg i hagen med snarspöet slängandes efter sig och i hagen finns både barn och åldringar som kan råka illa ut. Alla inne i renhagen fokuserade på att ta fast vajan, det var prio ett... och snart var hon fångad med lasso. Snacka om att jag skämdes och bad om ursäkt för att jag ställde till problem. SKAM DEN SOM GER SIG...Jag tog nya tag och snart hade snarat min första renkalv och efter det snarade jag två till som jag dessutom lösgjorde själv oxå...Det var en lärorik kväll. Här kommer några underbara bilder från renhagen...Tack till Samebyn för att jag fick vara med!!!


Vaja, kviga och kalv



Mygg fanns det gått om...det var tydligen bra att det var så vid kalvmärkningen...


Två nyfikna eller vad man nu skall säga ;)


Midnattsolsbelyst ren


Liten och söt...


Jag hjälper till med att sätta upp väv inne i renhagen


Vacker natur


Midnattsol

Kommentarer
Postat av: eva

shit vilka vackra bilder..

2009-08-07 @ 16:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0