Björnsändarmärkning!

Förra veckan fick jag privilegiet att få vara med vid en sändarmärkning på en brunbjörnshane. Märkningen är en del av en studie/ ett projekt som genomförs av viltskadecenter, Udtja sameby, Gällivare skogssameby och Skandinaviska björnprojektet. För mer information om studien/projektet hänvisas till länken http://bjornpredation.blogspot.com
Jag har ju sett björn i det vilda vid flera tillfällen förrut men dessa har varit ögonblicksverk och på hyfsat säkert avstånd. Det här var mäktigt på ett annat sätt...Att få sitta bredvid och ta i en livs levande (dock nedsövd,som tur var) björn, känna lukten och höra hans djupa andning...Det var stort för mej!! Björnen fick namnet Tjärggat och vikten bestämdes till 202kg(vårvikt). Vad ska han inte väga till hösten??? Stort tack till forskarna och Udtja sameby för att jag fick förmånen att vara med, tack, tack :) Här kommer några bilder från händelsen:


Jag med Tjärggat


Framfot


Bakfot


Här mäts avstånd mellan hörntänder


Vågen stannade på 202kg

Detta blogginlägg kanske kommer att skapa debatt i vissa kretsar...Det ska dock nämnas att alla inblandade i märkningen behandlade björnen proffsigt och med full respekt.  I det här blogginlägget tas inget politiskt ställningstagande...jag ser det för vad det är, forskning och inget annat än forskning...

Ha det allesammans!!




Kommentarer
Postat av: Marie i Lillviken

Wow!! Sånt skulle jag inte heller tacka nej till att vara med på!! ^^

Visst finns det mycket stora björnar i skogen.. det är bara att hoppas på att de håller sig där hela tiden och inte kommer in på gårdsplanen eller skenattackerar en när man är ute och promenerar..(hände mig och Annette 28/6 ifjol vid Sagdakorsningen)



Jag tycker det var en upplevelse i sig ifjol när jag fick hjälpa till när X sköt en björnhona.. och det är en säregen lukt di har..



Jag kan göra ett hrm ställningstagande.. Jag längtar till den 21/8 om vi så säger. ^^

2010-06-17 @ 22:23:29
Postat av: Maria i Hammerdal

Meeeeen... nu blev jag avis ;o) vilken grej :oD

2010-06-18 @ 12:29:18
Postat av: Alex P

Wow, det var "Coolt" -och fina bilder.

2010-06-18 @ 23:10:27
URL: http://www.alexpoulsen.com
Postat av: Kirsten Poulsen

Fan vilken tur du hade. Bare det var jag! Är väldig ävensjuk just nu. Gud så fin han var. Jag har en konstig blanding av känslor för dem. -har väldigt mycket respekt och tycker de är fina djur som absolut ska få leva i vår natur. De har lika rättigheter till den som vi har. De var här först. Sen ka håren fortfarande resa sig på huvudet av mig, när jag tänker på upplevelsen i skogen med honan med ungerne som gick och visslade mellan jag, som var hundförare och en av passskytterna. Eller för tre veckor sedan, när Madsen (Alaskan malamutehane)hade bärkontakt med en i kraftledningsgatan. Vilket jävla vrålande! Jag har aldrig tyckt att jag ville jaga björn, men efetr jag tagit provet eftersök på björn, vet jag inte. Kan inte säga tills hundra procent, att jag inte ville tycke om att ha ett björnskinn på väggen som jag själv har tagit. Fantastisk upplevelse du har haft, AL.

2010-06-22 @ 12:25:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0